U bent hier

Cursussen voor professionals

infofolder mode & creaties cvo lbc sint-niklaasBekijk hier het concrete cursusaanbod 'computer tot tablet'

Bestanden bewaren, bewerken en synchroniseren vanop verschillende toestellen

  • Voor wie?

De tijd dat bestanden (teksten, foto’s, verslagen, rapporten, databanken, mail enz.) op de harde schijf van je computer of van de server op school of in je bedrijf werden bewaard, ligt ver achter ons. Vandaag bewaren we bestanden op externe harde schijven, op Dropbox, OneDrive, SharePoint en op Google Drive. We delen bestanden via We Transer, AirDrop en andere kanalen.

Heb je heel wat bestanden te organiseren en te delen, dan is deze cursus dé manier om dit op een vlotte, veilige en efficiënte manier te leren doen.

Het is handig als je basiskennis van de computer hebt, bv. bestanden bewaren en kopiëren, een programma openen en afsluiten, iets opzoeken op internet.

  • Wat leer je?
  • strategieën om je eigen content of de content van anderen terug te vinden:
    - zoeken naar bestanden zowel op lokale computer als in de Cloud
    - zoeken in bestanden zelf
    - zoeken binnen foto’s

  • metadata aan bestanden toevoegen en aanpassen
    - metadata in afbeeldingen aanbrengen
    - je privacy waarborgen door het aanpassen van gevoelige metadata zoals auteur, bewerktijd, geotags …
    – je bewust zijn van ‘online metadata’ na het online versturen. (Bv. mailherkomst, indeling/tagging door zoekmachines, koppeling aan sociale media, …)
    – tags toevoegen aan muziekbestanden tags zodat deze zichtbaar zijn in mobiele apparaten

  • verschillende methodes om bestanden offline en online te organiseren- bestandsverkenner gebruiken
    - bestanden verplaatsen, kopiëren, verwijderen, hernoemen, groeperen
    – verschillende bestandstypes onderscheiden (docx, xlsx, pdf, png, mp3 enz.)
    - omgaan met dubbele bestandsnamen in een map bij verplaatsen of kopiëren
    - werken met een logische naamgeving voor bestanden
    – werken met versiebeheer
    – een transparante mappenstructuur opstellen
    – snelkoppelingen leggen
    – bestanden versturen (WeTransfer, AirDrop, Wi-Fi Direct, Bluetooth enz.)

  • verschillende methodes om bestanden offline en online te beheren
    – werken met meerdere harde schijven
    – externe gegevensdragers gebruiken
    – gedeelde mappen gebruiken
    – bestanden op de juiste wijze compresseren en uitpakken (zip-bestand)
    – werken met opslagdiensten zoals Dropbox, OneDrive, Google Drive, iCloud, ...
    – toegang tot mappen beveiligen
    – online synchronisatie instellen
    – netwerkverbinding maken (mapping)

  • bestanden offline en online back-uppen en restoren
  • Wat na deze module?

De kennis en vaardigheden die je in deze cursus verwerft zullen je uitstekend van pas komen in  zowel onze administratie als creatieve computercursussen. Ons aanbod voorziet vast en zeker in een module naar jouw keuze.

Aan de slag met Ms Office (Word, Excel, Outlook, Publisher, PPT)

  •  Voor wie?

Kennis van Ms Office is een absolute must op je cv. Deze module geeft de noodzakelijke basis voor iedereen die administratieve taken professioneel en efficiënt wil uitvoeren.

Het is handig als je al wat basiskennis van de computer hebt, bv. de computer opstarten en afsluiten, met de muis werken, bestanden bewaren en kopiëren, een programma openen en afsluiten.

  • Wat leer je?

In deze module krijg je een overzicht van de vier meest gebruikte Ms Officepakketten, namelijk Word (teksten), Excel (cijfers), Outlook (mail, agenda …) en PowerPoint (presentaties). Daarnaast maak je kennis met het ontwerpprogramma Publisher.

In de cursus leer je o.a.

Word:

  • Tekstopmaak
  • Positioneren van afbeeldingen en grafische elementen
  • Kop- en voettekst
  • Inhoudsopgaven
  • Titels en koppen voor de aanmaak van bv. een rapport of verslag.

Excel:

  • Cellen begrijpen (kolommen en rijen)
  • Gegevens automatisch laten uitrekenen
  • Gegevens voorstellen via een grafiek

PowerPoint:

  • Basisfuncties
  • Foto’s presenteren aan de hand van een PPT-diavoorstelling
  • Animatie toevoegen aan teksten en foto’s in een presentatie

Outlook

  • Basisopties mail
  • Agenda

Publisher

  • Basisfuncties
  • Wat na deze module?

Na deze basis kan je verder gaan met Word, Excel, PowerPoint, Outlook of Publisher, of je kan je specialiseren in het werken met flows en databases in PowerApps.

Cijfergegevens verwerken (Excel) 1

  • Voor wie?

Dit is een cursus voor iedereen die interesse heeft om met Excel, het meest veelzijdige rekenprogramma, te leren werken. Als je een administratieve job ambieert, is deze cursus een absolute must.

Het is handig als je al wat basiskennis van de computer hebt, bv. de computer opstarten en afsluiten, met de muis werken, bestanden bewaren en kopiëren, een programma openen en afsluiten.

  • Wat leer je?

In deze module leer je vaak gebruikte en handige functionaliteiten zoals:

  • basistabellen aanmaken
  • eenvoudige formules toepassen en automatisch berekeningen laten uitvoeren
  • vlot en snel factureren
  • statistieken maken
  • puntenlijsten opstellen
  • grafieken weergeven
  • gegevens beheren (sorteren, filteren in lijsten)
  • tabellen bewaren en afdrukken in de gewenste lay-out
  • Wat na deze module?

Met deze cursus verwerf je de basis van Excel. Je kan deze kennis uitbreiden in een vervolgmodule Excel 2 of je kan ervoor kiezen om ook basiskennis van Word te verwerven.

Cijfergegevens verwerken (Excel) 2

  • Voor wie?

Deze module is bedoeld voor cursisten die met succes Cijfergegeven verwerken (Excel) 1  gevolgd hebben. Heb je nog geen cursus gevolgd, maar heb je de vaardigheden van Excel 1 on the job geleerd, dan kan je ook aansluiten. Je toont je kunde dan eerst via een proef.

  • Wat leer je?

In deze module leer je o.a.

  • werken met lijsten en tabellen
  • subtotalen maken in lijsten
  • geavanceerde grafieken aanmaken en bewerken
  • overzichten opmaken
  • draaitabellen en draaigrafieken maken
  • statistische databankfuncties uitvoeren
  • wat-als-analyses uitvoeren
  • werken met gegevensvalidatie & besturingselementen
  • werken met macro’s
  • werken met meerdere werkmappen
  • Wat na deze module?

Je kan je verder bekwamen in kantoorsoftware  (Ms Word, Outlook, Powerpoint …) of in administratief en organisatorisch noodzakelijke vaardigheden zoals Bestanden bewaren, bewerken en synchroniseren vanop verschillende toestellen. Ofje kan leren hoe je je zaken volledig online beheert in Je kantoor online (e-planning en informatiemanagement).

Teksten verwerken (Word) 1

  • Voor wie?

Elke professional kent het belang van overtuigende, transparante documenten voor zijn school, organisatie of bedrijf. In deze module leer je hoe jij deze kracht ten volle kan benutten.

Het is handig als je al wat basiskennis van de computer hebt, bv. De computer opstarten en afsluiten, met de muis werken, bestanden bewaren en kopiëren, een programma openen en afsluiten.

  • Wat leer je?

In deze module leer je professioneel ogende documenten zoals lesmateriaal, contracten, rapporten, visieteksten, verslagen, flyers en uitnodigingen maken.

Je leert o.a.

  • een tekst opmaken met marges, lettertypes, randen
  • alinea-opmaak: uitlijnen, inspringen, regelafstand, witruimte,
  • pagina-opmaak: papierformaat, afdrukstand, pagina-einde
  • de structuur van een document transparant maken door gebruik van stijlen
  • tekst selecteren, verplaatsen, kopiëren en plakken
  • opmaak kopiëren
  • automatische nummering en bullet lists
  • autocorrectie, spelling- en grammaticacontrole
  • symbolen invoegen
  • grafieken, tabellen en afbeeldingen invoegen
  • lijsten maken
  • werken met werkbalken en sneltoetsen
  • zoeken en vervangen
  • kop- en voettekst
  • inhoudsopgaven
  • automatisch register opmaken
  • Wat na deze module?

Met deze cursus verwerf je de basis van Word. Je kan deze kennis uitbreiden in een vervolgmodule Word 2 of je kan ervoor kiezen om vaardigheden in Excel te verwerven. Wil je al je bestanden op efficiënte en transparante wijze beheren, dan is Bestanden bewaren, bewerken en synchroniseren vanop verschillende toestellen wat je zoekt.

NIEUW! Je kantoor online (e-planning en informatiemanagement)

  • Voor wie?

Je hebt een bedrijf of organisatie en  je bent je ervan bewust dat online de toekomst is. Deze cursus is voor iedere professional die op een hedendaagse manier zijn zaak wil runnen.

Om aan deze cursus te starten heb je basiskennis van de computer nodig, bv. de computer    opstarten en afsluiten, met de muis werken, bestanden bewaren en kopiëren, een programma openen en afsluiten.

  • Wat leer je?

In deze module verwerf je een brede waaier aan vaardigheden om via een verscheidenheid aan ICT-tools online contacten, afspraken, taken, berichten, losse aantekeningen e.d. aan te maken, te beheren en te delen.

Je leert o.a. online

  • bestanden maken (documenten, rekenblad maken)
  • agenda beheren
  • afspraken maken
  • uitnodigingen verzenden
  • taken maken
  • berichten versturen
  • aantekeningen maken
  • onlinemateriaal beheren en delen
  • samenwerken aan eenzelfde document
  • een enquête opstellen
  • Wat na deze module?

Je kan je verder bekwamen in een van de onderwerpen die aan bod komen in de module. Of je kan een website of een webshop leren bouwen. Of je geeft je marketing een boost met wat je leert in Sociale media & Web marketing.

NIEUW! Social media en Web marketing

  • Voor wie?

Deze module is voor mensen die voor hun school, organisatie of bedrijf een professionele marketing willen uitwerken met gebruik van social media en online communicatiediensten.

Het is handig als je basiskennis van de computer hebt, bv. bestanden bewaren en kopiëren, een programma openen en afsluiten, iets opzoeken op internet. Als je al op een aantal social media aanwezig bent, is dat een voordeel.

  • Wat leer je?

In deze module leer je sociale media en online communicatiediensten effectief en optimaal inzetten om je product of services, een event of promotie-actie  te promoten en om te communiceren met je (potentiële) klanten of leden.

Je leert o.a.:

  • informatie en content bestemd voor sociale media filteren
  • op verschillende sociale media verschillende vormen van content publiceren en beheren in functie van het doel en de doelgroep
  • verschillende communicatiekanalen opzetten op sociale media en het internet in functie van het doel en de doelgroep
  • je content naar inhoud, vorm en medium afstemmen op het publiek
  • samenwerkingsfunctionaliteiten van sociale media en online communicatiediensten gebruiken
  • bewust omgaan met de gevolgen van online publiceren van informatie over jezelf of over anderen
  • bewerkingsfuncties gebruiken om op een eenvoudige en snelle manier content voor sociale media aan te passen
  • omgaan met intellectuele eigendomsrechten en licenties
  • gepast omgaan met privacy-opties
  • Wat na deze module?

De mogelijkheden van sociale media en online communicatiediensten als marketingkanalen zijn quasi grenzeloos. Je kan je verder specialiseren in sociale media of je kan je eigen website of webshop leren bouwen. Webapplicaties evolueren voortdurend, dus wij updaten ons aanbod regelmatig. Keuze genoeg om levenslang te leren.

NIEUW! PowerApps: Apps maken zonder programmeren

  • Voor wie?

Voor iedereen die de informatiestromen binnen zijn school, organisatie of bedrijf wil optimaliseren. PowerApps en Microsoft Flow zijn de sleutel om die optimalisatie te realiseren. Voor velen zijn PowerApps en Fow nog (vrij) nieuw, maar in technologisch vooruitstrevende bedrijven en organisaties zijn ze ondertussen onmisbaar geworden.

Deze cursus is bedoeld voor IT-coördinatoren en andere professionals (of gepassioneerde niet-professionals) die willen groeien in hun expertiseveld.

  • Wat leer je?

Aan het einde van deze module kan je via moderne PowerApps informatie opvragen en daaraan workflows koppelen.

PowerApps is software waarmee je applicaties kan bouwen zonder één regel code. Een PowerApp is een mobiele toepassing die informatie uit verschillende cloudoplossingen ontsluit in eenvoudige processen. Zo kan je bv. het formulier voor aanvraag van vakantie als PowerApp presenteren. Microsoft biedt hiervoor een groot aantal standaardintegraties (o.a. SharePoint Online, OneDrive, Dynamics CRM Online, Google Drive, Dropbox en Twitter) die je met behulp van de PowerApps Studio tot mobiele toepassingen kan ontwikkelen. Je leert informatie opslaan en opvragen zonder dat je zonder kennis van databases nodig hebt..

Microsoft Flow is een online platform waarmee je tijdrovende en herhalende processen en taken kan omzetten in werkstromen (flows). Zo kan je bv. meldingen genereren als de naam van de je bedrijf op Twitter wordt gebruikt of goedkeuringsprocessen automatiseren, bestanden  automatisch synchroniseren enz. Het is dus bedoeld om activiteiten uit allerlei cloudoplossingen als trigger te gebruiken voor acties in andere cloudoplossingen. De basis is het O365 platform, maar het is ook mogelijk om een flow tussen twee andere Cloudoplossingen te maken. Naast O365 oplossingen kunnen verbindingen gelegd worden met o.a. Twitter, Dropbox, Google Drive, SalesForce.com en Mailchimp. Het opzetten van een nieuwe flow is laagdrempelig en de aangelegde verbindingen voor PowerApps kunnen hergebruikt worden. Microsoft stelt een groot aantal  templates ter beschikking die veel van de gangbare acties ondersteunen.

  • Wat na deze module?

Eens je de smaak te pakken hebt, wil je beslist meer. En dat krijg je in de vervolgmodule.