U bent hier

ICT & administratie

infofolder mode & creaties cvo lbc sint-niklaasBekijk hier het concrete cursusaanbod 'computer tot tablet'

Starten met Ms Office

Nu niet in het aanbod

  • Voor wie?

Kennis van Ms Office is een absolute must op je cv. Deze module geeft de noodzakelijke basis voor iedereen die administratieve taken professioneel en efficiënt wil uitvoeren.

  • Welke voorkennis heb je nodig?

De voorkennis van deze module bestaat uit een aantal basisvaardigheden die je verworven hebt:

  • ­in de modules ‘Aan de slag met ICT’ en ‘E-communicatie, internet en online diensten’;
  • ­in ander computercursussen;
  • ­door thuis of op het werk met de computer te werken.

Basisvaardigheden zoals:

  • ­bestanden bewaren, ordenen en terugvinden;
  • een programma kiezen, openen en afsluiten;
  • veilig en slim zoeken op internet;
  • een mail sturen.
  • Wat leer je?

In deze module krijg je een overzicht van de vier meest gebruikte Ms Officepakketten, namelijk Word (teksten), Excel (cijfers), Outlook (mail, agenda …) en PowerPoint (presentaties). Daarnaast maak je kennis met het ontwerpprogramma Publisher.

In de cursus leer je o.a.

Word:

  • Tekstopmaak
  • Positioneren van afbeeldingen en grafische elementen
  • Kop- en voettekst
  • Inhoudsopgaven
  • Titels en koppen voor de aanmaak van bv. een rapport of verslag.

Excel:

  • Cellen begrijpen (kolommen en rijen)
  • Gegevens automatisch laten uitrekenen
  • Gegevens voorstellen via een grafiek

PowerPoint:

  • Basisfuncties
  • Foto’s presenteren aan de hand van een PPT-diavoorstelling
  • Animatie toevoegen aan teksten en foto’s in een presentatie

Outlook

  • Basisopties mail
  • Agenda

Publisher

  • Basisfuncties
  • Welk attest kan je bij deze module behalen?

Als je slaagt voor deze module dan ontvang je een officieel erkend deelcertificaat ‘Eenvoudige content aanmaken’.

  • Wat kan je na deze module volgen?

Na deze basis kan je verder gaan met Word, Excel, PowerPoint, Outlook of Publisher, of je kan je specialiseren in het werken met flows en databases in PowerApps.

  • Tot welke opleiding(en) behoort deze module?

Deze module behoort tot de opleiding ‘ICT en administratie’.

Starten met Ms Office

Nu niet in het aanbod

Voor wie?

Je wil de basis leggen van tekstverwerking, rekenblad en presentaties.
Ook de minder gekende programma’s van Office 2019 vind je noodzakelijk, om mee te zijn met de nieuwe trends:

  • Sway
  • Formulieren
  • Publisher
  • Notes
  • OndeDrive
  • Welke voorkennis heb je nodig?

De voorkennis van deze module bestaat uit een aantal basisvaardigheden die je verworven hebt:

  • ­in de modules ‘Aan de slag met ICT’ en ‘E-communicatie, internet en online diensten’;
  • ­in ander computercursussen;
  • door thuis of op het werk met de computer te werken.

Basisvaardigheden zoals:

  • ­bestanden bewaren, ordenen en terugvinden;
  • ­een programma kiezen, openen en afsluiten;
  • ­veilig en slim zoeken op internet;
  • een mail sturen.
  • Wat leer je?

In deze basismodule leer de drie meest gebruikte Ms Officepakketten: Word (teksten), Excel (cijfers), en PowerPoint (presentaties). Heb je nog andere vragen over andere programmma’s, dan maken we daar ook tijd voor.

In de cursus leer je o.a.

Word:

  • Tekstopmaak
  • Positioneren van afbeeldingen en grafische elementen
  • Kop- en voettekst
  • Sjablonen en stijlen.

Excel:

  • Cellen begrijpen (kolommen en rijen)
  • Gegevens automatisch laten uitrekenen
  • Gegevens voorstellen via een grafiek

PowerPoint:

  • Basisfuncties
  • Foto’s presenteren
  • Animatie toevoegen aan teksten en foto’s

Sway:

  • Hedendaagse presentaties, online stijl.

Formulieren:

  • Vragenlijsten, enquetes, toetsen maken.

Publisher:

  • Creatievere paginaopmaak

Notes:

  • Digitale versie van een notaboek
  • Welk attest kan je bij deze module behalen?

Als je slaagt voor deze module dan ontvang je een officieel erkend deelcertificaat ‘Eenvoudige content aanmaken’.

  • Wat kan je na deze module volgen?

Je weet nu precies welk programma je nodig hebt om specifieke taken uit te voeren. Voel je de nood om je verder te bekwamen in een van de progamma’s die je het meeste nodig hebt, kies dan voor onze aparte cursussen Word, Excel, Powerpoint of Publisher.

Of je kan ervoor kiezen om je verder te verdiepen in alle programma’s die je geleerd hebt. In dat geval volg je Ms Office 2.

  • Tot welke opleiding(en) behoort deze module?

Deze module behoort tot de opleiding ‘ICT en administratie’.

Ms Office Puur Praktisch

Nu niet in het aanbod

  • Voor wie?

Je wil een stevige basis leggen van tekstverwerking in Word, rekenblad via Excel en presentaties met Powerpoint.

Je hebt ook interesse voor de minder gekende programma’s van Office, om mee te zijn met de nieuwe trend:

  • Sway
  • Formulieren
  • Publisher
  • Notes
  • OndeDrive
  • Welke voorkennis heb je nodig?

De verkenner schrikt je niet af en je hebt al eens gewerkt met enkele Office-programma’s.

  • Wat leer je?

We bespreken met de klas op welke programma’s we de meeste nadruk leggen en zorgen er voor dat je op het einde van de lessenreeks vlot kan werken met de software.

We maken gebruik van sjablonen om snel tot praktische resultaten te komen.

We werken met materiaal uit het echte (beroeps)leven zodat je onmiddellijk de geleerde info kan gebruiken op het werk, in je vereniging, thuis, of wanneer nodig.

Word:

  • Teksten opmaken: tekenopmaak, alinea-opmaak, pagina-opmaak
  • Tabellen toevoegen, invullen, aanpassen en opmaken
  • Sjablonen gebruiken
  • Brieven en etiketten aanmaken via afdruk samenvoegen

Excel:

  • Invoer van tekst, getallen, formules en functies in Excel
  • Tekst, getallen en formules kopiëren
  • Opmaak toevoegen
  • Grafieken aanmaken en opmaken

PowerPoint:

  • Kenmerken van een goeie presentatie
  • Thema’s toepassen
  • Dia’s opmaken
  • Muziek toevoegen
  • Afbeeldingen invoegen

Sway:

  • Hedendaagse presentaties, online stijl.
  • Formulieren:
  • Vragenlijsten, enquetes, toetsen maken.

Publisher:

  • Creatievere paginaopmaak

Ondrive:

  • Bestanden opslaan en delen met anderen.
  • Wat kan je na deze module volgen?

Je weet nu precies welk programma je nodig hebt om specifieke taken uit te voeren.

Toch voel je de nood om

  • je verder te bekwamen in een van de progamma’s die je het meeste nodig hebt.
    Kies dan voor onze aparte cursussen Word, Excel, Powerpoint of Publisher.
  • nog professioneler om te gaan met alle programma’s die je geleerd hebt.
    Kies dan voor MS Office, puur praktisch - deel 2
  • Tot welke opleiding(en) behoort deze module?

Je krijgt een deelcertificaat Eenvoudige content maken uit het leerplan ICT & Administratie.

Word

Nu niet in het aanbod

In gecombineerd onderwijs

Toegankelijk voor iedereen

Deze cursus wordt aangeboden in gecombineerd onderwijs. Dat wil zeggen dat je een deel van de lestijden niet in contactonderwijs hebt (niet ‘in de klas’) maar dat je bepaalde oefeningen en opdrachten van thuis uit (of op het werk) digitaal maakt via het leerplatform van het centrum. Je wordt hierbij vanop afstand begeleid door je lesgever.

Deze afstandsmomenten worden afgewisseld met contactmomenten. Je kan dus altijd nog vragen stellen aan de lesgever over de opdrachten waarmee je het moeilijk hebt gehad. Het voordeel van gecombineerd leren is dat je meer flexibel kan omspringen met je leertijd terwijl je toch nog altijd voldoende persoonlijk contact hebt met de lesgever.

  • Voor wie?

Dit is een cursus voor cursisten van de opleiding Boekhoudkundig bediende én voor iedereen die interesse heeft om met dit krachtige tekstverwerkingsprogramma te leren werken.
Het is handig als je al wat basiskennis van de computer hebt, bv. de computer opstarten en afsluiten, met de muis werken, bestanden bewaren en kopiëren, een programma openen en afsluiten.

  • Wat leer je?

In deze module leer je basisvaardigheden zoals:

  • de opmaak van een tekst aantrekkelijker maken met marges, lettertypes, randen, tabellen enz.
  • de structuur van een document transparant maken door gebruik van stijlen
  • tekst verplaatsen, kopiëren en plakken
  • opmaak kopiëren
  • automatische nummering en bullet lists
  • autocorrectie, spelling- en grammaticacontrole
  • symbolen invoegen
  • grafieken, tabellen en foto’s invoegen
  • werken met werkbalken en sneltoetsen
  • zoeken en vervangen
  • Wat na deze module?

Met deze cursus verwerf je de basis van Word. Je kan deze kennis uitbreiden in een vervolgmodule Word 2 of je kan ervoor kiezen om ook basiskennis van Excel te verwerven.

Excel

Nu niet in het aanbod

In gecombineerd onderwijs

Toegankelijk voor iedereen

Deze cursus wordt aangeboden in gecombineerd onderwijs. Dat wil zeggen dat je een deel van de lestijden niet in contactonderwijs hebt (niet ‘in de klas’) maar dat je bepaalde oefeningen en opdrachten van thuis uit (of op het werk) digitaal maakt via het leerplatform van het centrum. Je wordt hierbij vanop afstand begeleid door je lesgever.

Deze afstandsmomenten worden afgewisseld met contactmomenten. Je kan dus altijd nog vragen stellen aan de lesgever over de opdrachten waarmee je het moeilijk hebt gehad. Het voordeel van gecombineerd leren is dat je meer flexibel kan omspringen met je leertijd terwijl je toch nog altijd voldoende persoonlijk contact hebt met de lesgever.

  • Voor wie?

Dit is een cursus voor cursisten van de opleiding Boekhoudkundig bediende én voor iedereen die interesse heeft om met dit veelzijdige rekenprogramma te leren werken.
Het is handig als je al wat basiskennis van de computer hebt, bv. de computer opstarten en afsluiten, met de muis werken, bestanden bewaren en kopiëren, een programma openen en afsluiten.

  • Wat leer je?

In deze module leer je vaak gebruikte en handige functionaliteiten zoals:

  • basistabellen aanmaken
  • eenvoudige formules toepassen en automatisch berekeningen laten uitvoeren
  • vlot en snel factureren
  • statistieken maken
  • puntenlijsten opstellen
  • grafieken weergeven
  • gegevens beheren (sorteren, filteren in lijsten)
  • tabellen bewaren en afdrukken in de gewenste lay-out
  • Wat na deze module?

 Met deze cursus verwerf je de basis van Excel. Je kan deze kennis uitbreiden in een vervolgmodule Excel 2 of je kan ervoor kiezen om ook basiskennis van Word te verwerven.

Kantoorsoftware integratie

Maandagavond, Sint-Niklaas

In gecombineerd onderwijs

Toegankelijk voor iedereen

Deze cursus wordt aangeboden in gecombineerd onderwijs. Dat wil zeggen dat je een deel van de lestijden niet in contactonderwijs hebt (niet ‘in de klas’) maar dat je bepaalde oefeningen en opdrachten van thuis uit (of op het werk) digitaal maakt via het leerplatform van het centrum. Je wordt hierbij vanop afstand begeleid door je lesgever.
Deze afstandsmomenten worden afgewisseld met contactmomenten. Je kan dus altijd nog vragen stellen aan de lesgever over de opdrachten waarmee je het moeilijk hebt gehad. Het voordeel van gecombineerd leren is dat je meer flexibel kan omspringen met je leertijd terwijl je toch nog altijd voldoende persoonlijk contact hebt met de lesgever.

  • Voor wie?

Deze module is erop gericht om Microsoft Office doelgerichter te leren gebruiken. Daarbij wordt de samenwerking tussen de verschillende Officeprogramma’s benadrukt. Je leert programma’s zoals Word, Excel, PowerPoint en informatie van het internet met elkaar verbinden en integreren.
Deze toepassingsmodule weerspiegelt een realistische kijk op de werking van een moderne administratie.

  • Welke voorkennis heb je nodig?

Voor deze module is voorkennis van Word en Excel nodig.

  • Wat leer je?

In deze module leer je met MS Office Excel, Access, Word, PowerPoint, Publisher en Outlook bedrijfsgegevens efficiënt beheren en automatiseren.
De klemtoon ligt op de relatie tussen de verschillende Office-programma's onderling. We leren je onder meer grafieken (gemaakt in Excel) op te nemen in een Word- of PowerPointbestand. Vanuit een Access databank stellen we in Outlook gepersonaliseerde mails op. In Publisher maken we mailings die gegevens halen uit tabellen in Excel enz.

  • Wat na deze module?

Je kan je kennis van Word en Excel verder verdiepen in Excel 2 en/of Word 2.

Samenwerken in de cloud

Nu niet in het aanbod

  • Voor wie?

Deze cursus is voor iedereen die op het werk, op school, in een vereniging of met familie of vrienden samen online documenten wil aanmaken, bewerken en delen.

  • Welke voorkennis heb je nodig?

De voorkennis van deze module bestaat uit een aantal basisvaardigheden die je verworven hebt:

  • ­in de modules ‘Aan de slag met ICT’ en ‘E-communicatie, internet en online diensten’;
  • in ander computercursussen;
  • ­door thuis of op het werk met de computer te werken.

Basisvaardigheden zoals:

  • ­bestanden bewaren, ordenen en terugvinden;
  • een programma kiezen, openen en afsluiten;
  • veilig en slim zoeken op internet;
  • een mail sturen.
  • Wat leer je?

Samenwerken plannen:

  • Doodle
  • Google agenda
  • Google keep

Samen gegevens verwerken;

  • Google rekenblad
  • Google formulieren

Samen presenteren:

  • Google presentaties
  • Google Sites

Gegevens veilig stellen:

  • Back-up van de werken
  • Uploaden en downloaden

Apparaten instellen voor samenwerken:

  • Apps en add-ons
  • Instellingen chrome / toestellen

Communicatie bij het samenwerken:

  • Chatten
  • VOIP
  • Locatiebeheer
  • Routeplanner

Locatietracking

  • Google maps
  • Welk attest kan je bij deze module behalen?

Als je slaagt voor deze module dan ontvang je een officieel erkend deelcertificaat ‘Samen content ontwikkelen’.

  • Wat kan je na deze module volgen?

Vanuit deze cursus kan je je verder specialiseren in de cloud met E-planning en informatiemanagement, E-services of Content presenteren.

  • Tot welke opleiding(en) behoort deze module?

Deze module behoort tot de opleidingen ‘ICT en administratie’ en ‘ICT in een educatieve context’.

Schema opleiding ICT en administratie

Als je alle modules van de opleiding met succes hebt doorlopen, ontvang je een certificaat ‘ICT en administratie’. Gecombineerd met Aanvullende Algemene Vorming leidt dit tot een diploma Secundair Onderwijs.